In het noorden van de Gentse Haven
Ongeveer 5000 medewerkers

 

 

 

 

 

 

Situering

ArcelorMittal Gent is met ongeveer 5000 medewerkers de grootste private werkgever van Oost-Vlaanderen. ArcelorMittal bevindt zich langs het kanaal Gent-Terneuzen op 20km van Gent Centrum.

Aanpak

  • Het mobiliteitsbeleid van ArcelorMittal wordt uitgestippeld door een werkgroep mobiliteit met daarin vertegenwoordigers van zowel de werkgevers- als de werknemerszijde.
  • ArcelorMittal Gent heeft eigen busvervoer waar zowel werknemers in ploegen als in dagshift gebruik van kunnen maken. In samenwerking met Max Mobiel rijden er verschillende pendelbusjes van het Station Gent Sint-Pieters naar het bedrijf.
  • In 2008 diende ArcelorMittal een Pendelfondsdossier in met focus op de fiets. Met subsidies vanuit het Pendelfonds werden onder meer veilige fietspaden op het bedrijventerrein voorzien en werden de fietsenstallingen uitgebreid of grondig verbeterd (vb. overdekken en voorzien van nieuwe beugels). Er werd een fietsvergoeding ingevoerd, fietsregistratiepalen geplaatst en douches en droogrekken voor fietskledij voorzien.
  • ArcelorMittal is aangesloten op carpoolplaza (met unieke zone, aangepast op de verschillende ploegsystemen). Er zijn voorbehouden carpoolparkeerplaatsen en carpoolers krijgen er een fiscaal attest (in ruil voor het ondertekenen van een carpoolcharter).
  • Er wordt ook gewerkt rond verkeersveiligheid. Er zijn praktische opleidingen die fietsers (Fietsmar) en motorrijders (Motomar) sensibiliseren op gebied van veiligheid, en er wordt relevante informatie over de verkeerssituatie (vb: fietskaart met veilige routes) verspreid in samenwerking met de Vereniging voor Gentse Havengebonden Ondernemingen (VeGHO). De veiligheid van de zwakke weggebruiker is bovendien een thema dat regelmatig als aandachtspunt in diverse veiligheidsopleidingen wordt behandeld.

Meer info : klik hier

Resultaten

  • Het overleg binnen de werkgroep mobiliteit zorgt voor een onderbouwd en realistisch mobiliteitsbeleid.
  • De fietsmaatregelen werpen hun vruchten af: het aantal fietsers is de laatste jaren spectactulair gestegen. In 2008, het eerste jaar dat de fietsvergoeding werd ingevoerd, fietsten 18% van de werknemers minstens 1 keer naar het werk. In 2012 is dat 23%. Gemiddeld komen 300 werknemers dagelijks met de fiets naar het werk. Zij legden in 2011 samen meer dan 3 miljoen kilometer af. De gemiddelde woon-werkafstand die onze fietsers afleggen bedraagt meer dan 15 kilometer enkel.

.

.