Antwerpen-Zuid (Den Bell-gebouw)
2300 medewerkers

 

 

 

 

Situering

In 2010 werden 2300 medewerkers van de stad Antwerpen samengebracht in één gebouw. Dit gebouw, Den Bell,  ligt aan het Francis Wellesplein in Antwerpen Zuid, in een buurt waar de parkeerdruk al vrij hoog was.

Aanpak

  • De buurtbewoners vreesden parkeeroverlast ten gevolge van deze verhuis. Door een omvattend bedrijfsvervoerplan is de stad Antwerpen er in geslaagd om de auto- en parkeerdruk zeer sterk te beperken. Hierin werden, naast de maatregelen die al bestonden stadsbreed zoals fietsvergoeding en terugbetaling voor openbaar vervoer, verregaande maatregelen opgenomen.
  • Intensieve sensibilisering: voorafgaand aan de verhuisbeweging werd veel aandacht besteed aan duurzame mobiliteit. Via artikels in het personeelsblad en promotiefilmpjes werden personeelsleden geïnformeerd over duurzame mobiliteitsopties.
  • In samenwerking met Slimweg kregen alle medewerkers die dat wensten persoonlijk reisadvies inclusief een vergelijking van kostprijs en reistijd.
  • In het gebouw werd een volledig ingerichte fietsenkelder gerealiseerd met meer dan 800 stallingen. Er is gekozen voor verschillende types fietsenrekken zodat bv. ook bakfietsen of aanhangfietsen kunnen gestald worden. In de kelder is een bemand onderhouds- en herstelatelier voorzien. Er zijn ook douchevoorzieningen, een droogruimte en voldoende lockers.
  • Enkel carpoolers die minstens met drie in de wagen zitten, krijgen toegang tot de parking onder het gebouw. Mensen die alleen of met twee in de wagen zitten, mogen de parking niet in (uitgezonderd medewerkers met een handicap).
  • Den Bell is een open gebouw. Kinderen uit de buurt kunnen op het binnenplein voetballen en fietsen. ‘s Avonds en in het weekend kunnen buurtbewoners hun wagen parkeren in de parkeergarage. Wie zijn bewonerskaart inruilt, doet dit bovendien aan een gunsttarief. Ook zijn er een aantal cambiostandplaatsen in de garage voorzien.

Meer info : klik hier

Resultaten

Van alle werknemers komt slechts 19,5% met de wagen naar het werk. Trein, tram en bus wordt door 39,6% gebruikt en 35,4% van het personeel komt met de fiets. Het resterend aandeel (5,5%) komt met de motor, bromfiets of te voet.

.